Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Door op "Ja" te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van functionele, analytische cookies, om de gebruikerservaring te verbeteren. Ook plaatsen we marketingcookies zodat wij en derde partijen jouw internetgedrag kunnen volgen. Deze zullen ook worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties.

Foodsector en de cold chain moeten handen ineen slaan voor trendgedreven innovatie

In de foodsector zijn enkele grote bewegingen zichtbaar. Thuisbezorging, gezondheid, duurzaamheid, kwaliteit, betrouwbaarheid van voeding en duurzaamheid zijn voorbeelden van veranderingen die grote invloed hebben op de organisatie van de sector. Veranderingen van het consumentengedrag is de grootste driver voor deze ontwikkelingen. De vlees- en zuivelketen kennen hierin de grootste uitdagingen. Voor veel uitdagingen kan de cold chain de oplossing bieden. Denk daarbij aan last mile oplossingen, actieve koeling en nieuwe aflevermethodes.

De grote food & consumententrends brengen noodzakelijke veranderingen in de foodsector met zich mee. Toegenomen aansprakelijkheid, een toename van wet- & en regelgeving en het stijgen van logistieke kosten worden dan ook door beslissers genoemd als belangrijke uitdagingen. Ook verwachten de beslissers dat duurzaamheid, elektrificatie en nieuwe aflevermethoden de komende jaren een rol gaan spelen in hun bedrijf. Dit blijkt uit het recente onderzoek van Vebabox :‘Kansen, uitdagingen en trends in de cold chain’. Vebabox onderzocht de visie op trends om gericht te werken aan de benodigde innovatie voor de foodsector.

Last mile oplossingen
Director Roland van de Ven licht toe: ‘We scannen actief de veranderingen in de cold chain en ontwikkelen vervolgens modules die binnen de processen en hardware van onze klanten passen. Onze missie is om de cold chain te optimaliseren door slimme innovaties in te passen binnen bestaande omgevingen.
De LogiBox is bijvoorbeeld een antwoord op de cruciale last mile ontwikkelingen. Deze passieve koelbox met geïntegreerde koelelement zorgt ervoor dat producten maximaal tot 72 uur op de juiste temperatuur blijven, zowel onderweg als na aflevering op locatie. Relevant voor pharma en food, maar natuurlijk ook steeds meer voor retailers in het logistieke proces.’

Last mile ontwikkelingen versnellen de interesse in elektrificatie, nieuwe aflevermethodes en herbruikbare passief gekoelde oplossingen.

Actieve koeling maakt van iedere bedrijfswagen een koelwagen
Van de Ven keek ook naar het investeringsgedrag van de respondenten: ‘Wat mij opvalt in het onderzoek zijn de investeringen in zaken als monitoring, productiviteitsverbetering en wagenpark. Als je dat soort investeringen combineert, bereik je naar mijn idee een multiplier effect. Dat soort combinaties zijn dan ook de innovaties waar VebaBox aan werkt: slimme producten die geïntegreerd kunnen worden in bestaande processen en wagenparken.
De VebaBox is bijvoorbeeld een actieve koelmodule die van iedere bedrijfswagen een koelwagen maakt. Deze kan koelen en verwarmen van 2˚C tot 25˚C en vriezen van -22˚C tot 5˚C, ook op locatie en als de motor niet draait. Hij is op ieder formaat bedrijfswagen en krat maat aan te passen. Zo is het een simpele oplossing voor ieder bedrijf. En hoe meer een bedrijf met de last mile te maken heeft, hoe belangrijker herbruikbare passief of actief gekoelde oplossingen worden.

Te weinig investering in innovatie
Uit het onderzoek blijkt overigens dat de beslissers in de foodsector niet altijd even trendgevoelig zijn. Er wordt nog weinig geïnvesteerd in vernieuwing. Ook blijkt er lang niet altijd sprake van een strategisch toekomstplan. Het lijkt wel of de sector nog afwacht. Maar waarop? Opvallend is dat nieuwe toetreders wakkerder zijn: die zijn bijvoorbeeld veel actiever met alternatieve aflevermethoden, elektrificatie en last mile oplossingen. Zo vormen ze een serieuze bedreiging voor de traditionelere bedrijven.

Onderzoek legt de basis voor innovatie
Met het onderzoek wil VebaBox bedrijven dan ook uitnodigen om samen te innoveren en samen te werken in de keten. Van de Ven: ‘Dit onderzoek legt bloot welke trends richtinggevend zijn en waar de cold chain geoptimaliseerd kan worden. De inzichten gebruiken we om samen met klanten tot nieuwe oplossingen te komen.’

Het gratis onderzoeksrapport ‘Hotshots & hotspots: Kansen, uitdagingen en trends in de cold chain’ is aan te vragen via info@vebabox.com.