Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt deze website gebruik van cookies. Door op "Ja" te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van functionele, analytische cookies, om de gebruikerservaring te verbeteren. Ook plaatsen we marketingcookies zodat wij en derde partijen jouw internetgedrag kunnen volgen. Deze zullen ook worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties.

Foodsector niet effectief genoeg in oplossingen voor de gemakseconomie

Consumenten zijn steeds meer op zoek naar gemak. Ze willen de boodschappen thuis op het gewenste moment en op de juiste temperatuur. Ze verwachten op alle verkooppunten de meest verse producten. Ze kiezen voor innovatieve kant-en-klaar oplossingen die uit samengestelde productstromen bestaan. Deze klantvragen bezorgen de sector hoofdbrekens over de last mile, gemixte temperatuurstromen en fijnmazige distributie. Beslissers in de foodsector lijken zich bewust van de uitdagingen, maar ondernemen nog te weinig actie. De investeringen en innovaties blijven achter bij de noodzaak, zo blijkt uit recent onderzoek. Wat zijn de oorzaken en hoe wordt de sector effectiever?

Uitdagingen in de food sector
Als foodproducenten worden gevraagd naar hun grootste uitdagingen, blijken dat er meerdere. De branche kent opvallende spagaten, zo blijkt uit het onderzoek ‘Kansen, uitdagingen en trends in de cold chain’, dat cold chain specialist VebaBox onlangs initieerde.

Het belangrijkste vraagstuk voor foodproducenten is de balans tussen het handhaven van het kostenniveau versus het leveren van excellente customer service. Ook het voldoen aan de toenemende wet- en regelgeving drukt zwaar op de kosten. Andere worstelingen liggen in het adaptief vermogen: hoe manage je de supply chain terwijl je te maken hebt met een veranderend portfolio? Hoe houd je klanten tevreden? En hoe ga je om met de krapte op de arbeidsmarkt?
Ondanks (of misschien juist dankzij) de veelheid aan vraagstukken lijken foodproducenten verlamd. Bij de meerderheid van bedrijven blijkt er sprake van te weinig oplossingsgerichtheid.

Tegenvallende effectiviteit in de sector
Het recente onderzoek legt in een model bloot hoe effectief de cold chain van foodbedrijven is ingericht. Daarbij is gekeken naar de score van bedrijven op aspecten als leiderschap, inkoop, proces, governance, samenwerking, capabilities, monitoring. De totale effectiviteitsscore (belang x score) valt volgens het onderzoek mager uit. Met rapportcijfers tussen de 5.1 en 6.4 blijkt dat bedrijven in de foodsector ver weg zijn van optimale effectiviteit. Ze scoren op alle aspecten in werkelijkheid lager dan het toegekende belang. Het effectiviteitsmodel legt dan ook duidelijke verbeterpunten bloot. Focus op technologie en samenwerking blijken bijvoorbeeld effectieve aanjagers van effectiviteit.

Gebrek aan strategie en investeringen
Hoewel de uitdagingen groot genoeg zijn, ontbreekt het in de foodsector aan een heldere strategie. Bij driekwart van de bedrijven die deelnamen aan het onderzoek van VebaBox blijkt dat er geen sprake is van een strategisch plan. Er heerst een gebrek aan vooruitkijken, strategische partnerships zoeken en trend gedreven innoveren. Daarmee blijven de broodnodige oplossingen voor de veranderingen en uitdagingen in de sector weg.

Bij het gros van de foodproducenten ontbreekt het aan een heldere strategie en investeringsbereidheid

De foodsector investeert ook te weinig in vernieuwing. Slechts een vijfde van de bedrijven in de sector heeft dit jaar daadwerkelijk geld vrijgemaakt voor optimalisering van systemen, mensen en/of middelen. Dat is te weinig om sectorbreed tegemoet te komen aan geconstateerde uitdagingen als verbetering van klanttevredenheid, verlaging van kosten, verhoging van kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid. Zijn de uitdagingen nog niet groot genoeg? Of ontbreekt het aan de juiste focus?
Opvallend is dat de actiebereidheid groter is bij bedrijven die een heldere strategie hebben: daarvan gaat namelijk 31% over tot investering in oplossingen. Een strategische focus maakt dus een belangrijk verschil.

Oplossingsgerichtheid bij koplopers
Natuurlijk blijft niet de hele foodsector achter qua vernieuwing. Een derde van de bedrijven loopt voor op collega’s. En dat is niet voor niets. Deze groep blijkt sterk te worden gedreven door efficiency en kostenbesparing. Om die doelen te bereiken kiezen ze voor de vlucht naar voren: ze investeren strategisch in nieuwe technologieën. Dat loont. De kopgroep rapporteert bijvoorbeeld een fors hogere klanttevredenheid, effectiviteit en duurzaamheid. Zij zijn de sector-uitdagingen aantoonbaar beter de baas.

Onderzoeksrapport beschikbaar
Hoe de spelers in de cold chain scoren op het effectiviteitsmodel en hoe koplopers voorop komen te lopen, is te lezen in het gratis onderzoeksrapport ‘Hotshots & hotspots: Kansen, uitdagingen en trends in de cold chain’. Het rapport is een handreiking van VebaBox om de foodsector te helpen innoveren. Het document biedt handvatten om op effectiviteit, kwaliteit, duurzaamheid en andere uitdagingen van de sector te verbeteren. Samenwerking blijkt een van de determinanten voor succes. Het rapport en de inzichten bieden daar zeker aanleiding toe.

Interesse in het onderzoeksrapport? U kunt deze gratis ontvangen door een e-mail te sturen naar info@vebabox.com.