Persbericht: ECFG investeert in VebaBox Cool Solutions

Eindhoven, 6 september 2019. VebaBox Cool Solutions, de Udense leverancier van innovatieve oplossingen voor de cold chain, heeft een nieuwe investeerder. Met de investering ondersteunt Eindhoven Venture Capital Fund II (EVCF II) VebaBox in het verder versterken van haar internationalisering. EVCF II is een investeringsfonds van ECFG.

VebaBox levert actieve en passieve oplossingen voor het conditioneren van goederen in de opslag, overslag en in transport. De belangrijkste afzetmarkten zijn pharma, food, health, lab en non profit organisaties. Dit betekent dat de producten geschikt zijn voor levensmiddelen en medicijnen maar bijvoorbeeld ook voor bloedtransport of transport van voedselhulp.

De markt
VebaBox ziet de markt groeien doordat consumenten steeds meer eisen stellen en de consumentveiligheid steeds belangrijker wordt. Hierdoor gaat de traditionele cold chain de komende vier tot vijf jaar verdrievoudigen. Daarnaast probeert de overheid het welzijn en de leefsituatie in de stad te verbeteren en kijkt naar elektrificatie van vervoersmiddelen en nieuwe stadsdistributiemodellen.

Doorbreken van de traditionele cold chain
VebaBox ontwikkelt, produceert en levert innovatieve oplossingen die de traditionele cold chain doorbreken. Waar eerder alleen werd gekeken naar vaste koelhuizen en vervoersmiddelen, gelooft VebaBox in de oplossing om de ‘ladingdrager’ te conditioneren. Hierdoor is een fabrikant, distributeur of retailer, die zich met de last mile bezighoudt, flexibeler. Zo kan de gehele logistieke keten efficiënter worden ingericht en de productkwaliteit beter worden gewaarborgd.

Modulair
De kracht van het ‘VebaBox concept’ is dat het modulair is opgebouwd, waardoor het heel flexibel is in te zetten in de gehele logistieke keten. De VebaBox is op elke maat te maken en geschikt voor alle merken bedrijfswagens. Temperatuurgevoelige producten kunnen tussen de -20 en +25 graden worden gedistribueerd. Dit concept biedt ook een oplossing voor gecombineerd transport met verschillende transporten op verschillende temperaturen. De VebaBox zorgt voor continu actieve koeling, zowel in de auto op 12V van de motor, als ook zelfstandig en is makkelijk overzetbaar naar een nieuwe bedrijfswagen. Door de ontwikkelingen en het unieke product wordt voor de komende jaren een flinke groei verwacht.

Investering voor meer voet aan de grond in Noord-Amerika
VebaBox levert in diverse landen in Europa, Azië, Australië en Noord-Amerika. Met de investering wordt de organisatie aangepast en de marketing opgeschaald om vooral in Noord-Amerika meer voet aan de grond te krijgen.

Rob van den Acker, eigenaar VebaBox Cool Solutions: “Een aantal jaren geleden heb ik met hulp van ECFG dit bedrijf gekocht. Al vanaf het begin ervaar ik een enorme betrokkenheid. Er wordt breed gedacht als het gaat om financiering. Ze werken bovendien pragmatisch en denken mee in de onderneming. We hebben een mooie product markt combinatie. De kost gaat soms voor de baat uit en je moet in iets geloven, daar moet je doorheen kunnen kijken. De mensen bij ECFG hebben die kwaliteit. ECFG is voor mij niet een koude investeerder maar levert hoge toegevoegde waarde. Het gaat niet alleen om geld maar ook om mensen. Ik vind dat een groot verschil met andere bronnen van geld en bovendien van groot belang bij het bouwen aan een bedrijf. Het dagelijks bouwen aan VebaBox is overigens in goede handen bij operationeel directeur, Roland van de Ven.”

Hans Bloemen, managing director ECFG: “Door de jaren heen hebben we Rob geadviseerd en ondersteund bij het aantrekken van (overname)financieringen en overig business development. We hebben vertrouwen in het bedrijf, de ondernemer en het management. Het product is uniek en is er een nieuwe salesstrategie ingezet met als gevolg een mooi groeipotentieel. De fase waar VebaBox zich in bevindt sluit goed aan bij de investeringsfocus van EVCF II. Het fonds heeft tot doel de versnelde groei van bedrijven in het technologische ecosysteem van de Brainport-regio te faciliteren, waarbij we ‘zij aan zij’ met de ondernemers en andere aandeelhouders opereren. Het gaat dan niet alleen om geld, maar ook om kennis en ervaring. Dit is hoe we samen echte toegevoegde waarde realiseren.”